Het schrijfproces en de wording van “Bestemming Onbekend”

 

Bestemming onbekend_boek liggend

Volgende week (eind juni) komt de herdruk van mijn eerste boek (De Reizigers van Metropole) uit, met de – nieuwe – titel “Bestemming Onbekend”. Merkwaardig hoe je als schrijver ook aan het slijpen van een eerder gepubliceerd boek zoveel plezier kunt beleven. Met dank aan Rob Steijger voor de uitstekende redactie.

Mijn uitgever Futuro Uitgevers had het verzoek gekregen, van recensent Eline (@ilovesuikerspin), om een blog te schrijven over ‘het schrijven en de wording van mijn eerste roman’. Te lezen op Yoors en natuurlijk ook hier op mijn eigen site.

 

“Het schrijfproces en de wording van “Bestemming Onbekend”

Ik had met mijzelf afgesproken dat, wanneer ik ooit met pensioen zou gaan, ik boeken zou gaan schrijven. Jaren geleden heb ik als scenarioschrijver van tekenfilms gewerkt en betaald twee filmscripts geschreven. Ik was er goed in, kon er more or less van leven maar veel scripts werden niet in productie genomen. Uiteindelijk liet ik het schrijven voor wat het was en kwam ik in de televisie- en internetwereld terecht.

Eind 2012 was het tijd voor de ‘grote verandering’. Vanuit het niets overviel mij de gedachte dat ik niet langer hoefde te wachten en ook nu met mijn eerste boek kon beginnen. Ik volgde mijn ingeving en schreef de eerste drie pagina’s van wat later het boek “Bestemming Onbekend” zou worden. De verhaallijn ontstond door het zien van een interview over een bizar maar interessant onderwerp. Op een koude, donkere zondagochtend zapte ik, al vroeg, gedachteloos langs diverse tv-zenders, in de hoop dat er iets van mijn gading bij zou zitten. Ik bleef hangen bij een duidelijk christelijk georiënteerde talkshow. Een van de gasten was Pim van Lommel, de schrijver van het omstreden boek “Eindeloos Bewustzijn”, over bijna-doodervaringen. De cardioloog had twintig jaar onderzoek gedaan naar het fenomeen en erover gepubliceerd in het prestigieuze blad The Lancet. Hij beweerde dat er goede redenen waren om aan te nemen dat “ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.” Sterker, juist doordat er bijna-doodervaringen bestaan zou je kunnen concluderen dat ons bewustzijn buiten ons lichaam bestaat. Immers, deze ervaringen worden opgedaan wanneer iemand klinisch dood is verklaard, feitelijk overleden is. Zijn betoog fascineerde mij en al snel had ik zijn lijvige boek gekocht en doorgeworsteld.

 Deze samenloop van omstandigheden heeft geresulteerd in “Bestemming Onbekend”. Hoofdpersoon is Iskander Bregt die, zonder het te weten, in zijn jeugd een bijna-doodervaring heeft gehad na een auto-ongeluk waarbij zijn beide ouders om het leven kwamen. Door de ontmoeting met een onbekende man en een roodharige vrouw komt hij terecht in een heftige strijd die zich afspeelt in acht landen. Juist door de gewelddadige gebeurtenissen wordt het verleden langzaam wakker bij Iskander Bregt en komt hij achter de ware toedracht van het ongeluk waar alleen hij het levend vanaf bracht.

Ik schrijf als een schilder. Het verhaal neemt me gedeeltelijk bij de hand en nieuwe ontwikkelingen dienen zich als vanzelfsprekend aan. Mijn boeken zijn complex waardoor er in mijn schrijverstuinhuis altijd meerdere bladen van een flap-over aan de muren hangen. Ik breng daar alle verhaallijnen in kaart en hou de onderlinge samenhang in de gaten. Zo bewaar ik de logica en eindigt het boek als een schilderij dat af is, een verhaal dat klopt.

Wessel de Valk 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s